Sunday, March 11, 2012

حياه اخرى 3

- صباح الخير , قالتها سعاد و ابتسامه كبيره تعلو وجهها , تلك الابتسامه التى تعلم يقينا انها تفتح جميع الوجوه العبوسه امامها
- صباح النور
- انا عايزه اشتغل متطوعه هنا فى المركز
- متطوعه !! هنا !!!
- ايوه , هو مش ينفع ؟
- يا حاجه , انت قرأت اليافطه الكبييييييييييره قوى دى المحطوطه بره ؟؟
- ايوه
- طيب أولا , انت اول واحده تطوع للمكان , فمعرفش ينفع اصلا ولا لأ , ممكن نراجع اللوائح ,
بس اعتقد حتى لو اللوائح بيتسمح , اكيد مش بحد فى سن حضرتك
-انا سألت محامى قبل ما اجى هنا , و عرفت انه ممكن , و سنى اقل من 60 و ده يسمح
- حضرتك سيبى عنوانك و تليفونك و انا هرجع للمسؤولين و اكلم حضرتك تانى
********
- معقول يا ماما , انتى عايزه تجننينى ؟؟
- جرى ايه يا مصطفى , انت مش شايف انك بقيت بتزعق لى كتير قوى اليومين دول
- يا ماما حرام عليك , يعنى عايزة تقوللى انك هتشتغلى فى الاحداث و اكون مطمن و مبسوط ؟؟
- اولا انا مش رايحه اشتغل فى السجن , انا رايحه اساعد اطفال , اطفال زى محمد ابنك , الفرق انهم ملقوش الاهل اللى يقوموهم و يخلوهم اطفال زى ما ربنا خلقهم , و اضطروهم يكونوا اطفال احداث و يسرقوا و يعملوا كل اللى عملوه , اكيد دول ما اتولدوش وحوش , و بعدين ما تنساش انى خريجه علم نفس , و اشتغلت فى الاعمال التطوعيه الخاصه بالاطفال كتير قبل ما اخلف حضرتك
- ايوااااااااااه , انت قولتيها اهه , قبل ما تخلفينى يا ماما يعنى من 30 سنه فاتت , الدنيا كلها اتغيرت يا ماما
- مصطفى بقول لك ايه , خلينى اجرب , لو مقدرتش هسيبها و لو لى خاطر عندك , متطولش فى الكلام اكتر من كده , انت ما تعرفش احساس الوحده عامل ازاى من بعد ابوك
- يا ماما , طيب ما الجمعيات الخيريه و الملاجئ و دور المسنين ماليين الدنيا مش لاقيه مكان تطوعى فيه غير الاحداث !!!
- انا مش هناقش الموضوع ده معاك يا مصطفى , انت اكتر واحد عارف ليه انا اخترت المكان ده ولا تحب افكرك
***************************************************************

No comments:

Post a Comment